نوشته‌های خیالی یک نویسنده ناشناخته

آخرین نظرات

امروزه دیگر کسی نمی‌تواند توانایی‌های زنان را در علوم و مهندسی انکار کند. لااقل با صدای بلند این کار را نخواهد کرد. آنها از خیلی از ما بهتر ظاهر شده‌اند. یادمان باشد. لااقل من یکی خیلی مفتخرم که اولین برنده‎‌ی ایرانی جایزه فیلدز در جهان، یک زن بود. اگر قرار باشد از این به بعد جایزه‌ای در این ابعاد به دانشمندان ایرانی اهدا شود، آنها خود را دنباله رو یک زن خواهند دانست. همانگونه که ما رشد خود را مدیون مادرانمان هستیم، در اینجا هم روح زنانه انسان است که برای ما منبع الهام و الگو خواهد بود. 

بگذریم. علیرغم اینکه ما با افت و خیزهای فراوان در طول تاریخ زن‌ها را پس رانده‌ایم و آنها در طول زمان، اما بی توقف و بدون ذره‌ای شک، به تلاش خود برای احقاق حقوق خود پرداخته‌اند و در بسیاری از زمینه‌ها کارهای بزرگی کرده‌اند، هنوز اما، راه بسیاری تا برابری جنسیتی داریم. این نابرابری گاهی برآمده از کلیشه‌های فکری است که خیلی از ما، چه زن و چه مرد، بدان‌ها دچاریم. یکی از این کلیشه‌ها که بسی بی اساس است می‌گوید که زن و مرد توانایی یکسانی در یادگیری ریاضیات ندارند. متاسفانه وقتی فکر می‌کنید که نمی‌توانید ریاضیات را بیاموزید یا تحت تأثیر کلیشه‌های حاکم بر جامعه از ریاضیات خوشتان نمی‌آید و قبل از تجربه واقعی آن، آن را در ذهن خود مورد قضاوت قرار داده‌اید، در عمل هم ریاضیات را نمی‌آموزید و مرتب از آن دوری می‌کنید. و این دوری کردن و انجام ندادن باعث ضعف مهارت‌های حل مسأله خواهد شد، که این هم به نوع خود باعث تقویت این انگاره می‌شود که شما در ریاضیات ضعیف هستید و بالذات توانایی یادگیری آن را ندارید. 

در مقاله‌ی زیر که در شماره‌ی هفتم آگوست سال 2018 روزنامه‌ی نیویورک تایمز چاپ شده است، به تفصیل به این موضوع پرداخته شده است. نویسنده‌ی مقاله خانم باربارا اُکلی (Barbara Oakley) خود استاد دانشگاه در مهندسی و نویسنده‌ی کتاب‌هایی در زمینه‌ی یادگیری است. از شما دعوت می‌کنم آن را با دقت بخوانید. در انتها متذکر می‌شوم که به دلیل نداشتن وقت نمی‌توانم تمام مقالاتی را که می‌خوانم و مفید می‌یابم را ترجمه کنم، لذا از دوستانی که وقت، دقت و حوصله‌ی کافی دارند استدعا دارم اصل این مقاله را ترجمه نمایند. در همین وبلاگ با نام آنها منتشر خواهیم ساخت. 

Make Your Daughter Practice Math. She’ll Thank You Later. 

The way we teach math in America hurts all students, but it may be hurting girls the most. 

By Barbara Oakley 

Ms. Oakley is an engineering professor and the author of a book on learning. 

Aug. 7, 2018 

For parents who want to encourage their daughters in STEM subjects, it’s crucial to remember this: Math is the sine qua non. 

You and your daughter can have fun throwing eggs off a building and making papier-mâché volcanoes, but the only way to create a full set of options for her in STEM is to ensure she has a solid foundation in math. Math is the language of science, engineering and technology. And like any language, it is best acquired through lengthy, in-depth practice. 

But for girls, this can be trickier than it looks. This is because many girls can have a special advantage over boys — an advantage that can steer them away from this all-important building block. A large body of research has revealed that boys and girls have, on average, similar abilities in math. But girls have a consistent advantage in reading and writing and are often relatively better at these than they are at math, even though their math skills are as good as the boys’. The consequence? A typical little boy can think he’s better at math than language arts. But a typical little girl can think she’s better at language arts than math. As a result, when she sits down to do math, she might be more likely to say, “I’m not that good at this!” She actually is just as good (on average) as a boy at the math — it’s just that she’s even better at language arts. Of course, it’s hard to know what’s taking place in the minds of babes. But studies revealing developmental differences between boys’ versus girls’ verbal abilities alongside developmental similarities in boys’ and girls’ math abilities — combined with studies that show that among girls, self-perceived ability affects academic performance — seem to indicate that something like the above dynamic might be going on. 

Unfortunately, thinking you’re not very good at something can be a quick path to disliking and avoiding it, even if you do have natural ability. You can begin to avoid practicing it, because to your mind, that practice is more painful than learning what comes more easily. Not practicing, in turn, transforms what started out as a mere aversion into a genuine lack of competence. Unfortunately, the way math is generally taught in the United States — which often downplays practice in favor of emphasizing conceptual understanding — can make this vicious circle even worse for girls. 

It’s important to realize that math is, to some extent, like playing a musical instrument. But the instrument you play is your own internal neural apparatus. 

When we learn to play an instrument — say, the guitar — it’s obvious that simply understanding how a chord is constructed isn’t the equivalent of being able to play the chord. Guitar teachers know intuitively that the path to success and creativity at the guitar is to practice until the foundational patterns are deeply ingrained. The word “rote” has a bad rap in modern-day learning. But the reality is that rote practice, by which I mean routine practice that keeps the focus on what comes harder for you, plays an important role. The foundational patterns must be ingrained before you can begin to be creative. 

Math is like that, too. As the researcher K. Anders Ericsson has shown, becoming an expert at anything requires the development of neural patterns that are acquired through much practice and repetition. Understanding is part of acquiring expertise, but it certainly isn’t all. But today’s “understanding-centered” approach to learning math, combined with efforts to make the subject more “fun” by avoiding drill and practice, shortchanges children of the essential process of instilling the neural patterns they need to be successful. And it may be girls that suffer most. All American students could benefit from more drilling: In the international PISA test, the United States ranks near the bottom among the 35 industrialized nations in math. But girls especially could benefit from some extra required practice, which would not only break the cycle of dislike-avoidance-further dislike, but build confidence and that sense of, “Yes, I can do this!” Practice with math can help close the gap between girls’ reading and math skills, making math seem like an equally good long-term study option. Even if she ultimately chooses a non-STEM career, today’s high-tech world will mean her quantitative skills will still come in handy. 

All learning isn’t — and shouldn’t be — “fun.” Mastering the fundamentals is why we have children practice scales and chords when they’re learning to play a musical instrument, instead of just playing air guitar. It’s why we have them practice moves in dance and soccer, memorize vocabulary while learning a new language and internalize the multiplication tables. In fact, the more we try to make all learning fun, the more we do a disservice to children’s abilities to grapple with and learn difficult topics. As Robert Bjork, a leading psychologist, has shown, deep learning involves “desirable difficulties.” Some learning just plain requires effortful practice, especially in the initial stages. Practice and, yes, even some memorization are what allow the neural patterns of learning to take form. 

Take it from someone who started out hating math and went on to become a professor of engineering: Do your daughter a favor — give her a little extra math practice each day, even if she finds it painful. In the long run, she’ll thank you for it. (And, by the way: the same applies to your son.) 

Barbara Oakley is an engineering professor at Oakland University in Rochester, Mich., and the author of “Learning How to Learn.” 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۰۲
آقای ناشناخته

زن و ریاضیات

نظرات  (۳)

سلام
چقدر از این پست شما لذت بردم.
حقیقتاً چرا انقدر بین زنها و ریاضیات فاصله است؟
چرا انقدر بین زنها و تفکر، زن و اندیشه، زن و خلاقیت علمی، زن و هندسه، زن و.... فاصله است؟
درد همیشه ی من این بود ک چرا زن های ما از زن بودنشون فقط چند تا چیز رو یاد گرفته اند؟
آفرین بر شما ک انقدر نواندیش و نیکو اندیش هستید.
بس ک قحط الرجال نواندیش هست . چون دین ما دین تفکر و هندسه و اندیشه است.
پاسخ:
سلام. 
خواهش میکنم. فقط قبل از هر اقدامی نتیجه رو بهم بگید. 

۰۳ اسفند ۹۷ ، ۱۲:۰۹ مهندس رضا عباسی
خیلی عالی بود...کاملا موافقم

پاسخ:
ممنون از توجهتون. پاینده باشید 
۰۲ اسفند ۹۷ ، ۲۳:۳۳ انواع لوستر کریستالی جدید
وبلاگ خوبی دارید
پاسخ:
ممنون نظر لطف شماست 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی